Petra Pecceu
psychologisch consulente

tel. 0496/39 37 35

petra@praktijkvictoire.be

 

Psychodiagnostiek 

Wat is een intelligentieonderzoek? 

Bij een intelligentieonderzoek wordt een niveaubepaling van de cognitieve mogelijkheden gedaan. Dit kan zowel voor kinderen, jongeren als volwassenen worden aangevraagd. Je kan dit zelf aanvragen en/of waar nodig wordt samengewerkt met andere doorverwijzers. Een intelligentieonderzoek kan op vraag van de ouders, school, het werk, de logopedist, arts/specialist, ... worden uitgevoerd. 

Bij welke vragen?

Een intelligentietest kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt:

  • in functie van terugbetaling logopedie

  • als onderdeel in een onderzoek naar (hoog-)begaafdheid

  • als aanvullende test bij studiemethodebegeleiding (onderkennen sterktes en zwaktes)

  • bij verminderde leerresultaten van je kind (waardoor kunnen de problemen van je kind worden verklaard?)

  • als hulpmiddel om een goed beeld te krijgen van de cognitieve mogelijkheden (onder- of overschatting voorkomen)

  • als onderdeel van een grondig onderzoek naar een leer- of ontwikkelingsstoornis

  • als onderdeel van een persoonlijkheidsonderzoek

Er zijn verschillende intelligentietesten om het cognitief functioneren te bepalen. De gekozen test is afhankelijk van de leeftijd en het doel of de reden van het onderzoek.
Wij beschikken in Praktijk Victoire over volgende testen:

  • WPPSI-IV, voor kinderen van 2,5 tot 7 jaar

  • WISC-V, voor kinderen van 6 tot 17 jaar

  • WAIS-IV, voor cliënten vanaf 17 jaar

  • WNV, non-verbale intelligentietest voor kinderen van 4 tot 8 jaar

Na afname wordt een verslag met de resultaten en bevindingen gemaakt en aan jou bezorgd.  

Een goed afgenomen test en een degelijke rapportering ervan (scores subtesten, houding) geeft veel meer informatie dan een louter IQ cijfer. We observeren en kijken ook echt naar de manier waarop de resultaten werden behaald. Hoe ben je gestart? Hoe werkte je verder? Hoe reageerde je op fouten?

 

Onderzoek naar ontwikkelingsstoornissen

Je kan bij Praktijk Victoire eveneens terecht voor een onderzoek naar ontwikkelingsstoornissen, zoals een autismespectrumstoornis (ASS) en/of AD(H)D en/of DCD.

Wat houdt een onderzoek bij een vermoeden van ASS en/of AD(H)D en/of DCD in?

Wanneer je een vermoeden hebt of zich de vraag stelt of jij (of jouw kind) last heeft van een ontwikkelingsstoornis kan een screeningsonderzoek worden uitgevoerd. Hierin wordt via een interview, intelligentieonderzoek, testafnames en enkele vragenlijsten gekeken of jouw vermoeden klopt en of het al dan niet nodig is om verdere stappen te zetten.

Voor het interview en de testafnames wordt een afspraak gemaakt. Na het gesprek, de testafnames en de verwerking van jouw antwoorden op de vragenlijsten worden alle gegevens gebundeld in een verslag.

 

Belevingsonderzoek

Soms merken we dat kinderen/(jong)volwassenen het moeilijk hebben en maken we ons hierin zorgen. Wanneer het moeilijk is te begrijpen wat er speelt, kan een belevingsonderzoek zinvol zijn. 

Een belevingsonderzoek is een vorm van psychologisch onderzoek, waarbij de beleving van het kind/de volwassene (gedachten, gevoelens, ervaringen, herinneringen, ...) in kaart wordt gebracht. Dit wordt aan de hand van een aantal projectieve testen en gesprekken verkregen. Projectieve technieken zijn technieken waarmee bepaalde emotionele of rationele remmingen bij het kind/de volwassene kunnen worden weggenomen. Dit bijvoorbeeld via stimuli, waarbij de proefpersoon zijn verbeelding dient te gebruiken. Dit komt zoals gewenst dichtbij het intuïtieve bewustzijn. Hiermee wordt waardevolle informatie verkregen, die 'gewone' vraagtechnieken doorgaans niet bereiken. 

Voorafgaand aan de opstart van een belevingsonderzoek vindt een intakegesprek plaats. Een belevingsonderzoek verloopt meestal in 2 à 4 sessies. Nadien volgt een gesprek waarin de resultaten worden besproken. Tot slot wordt indien nodig in overleg naar een gepaste opvolging gezocht.

 

Counseling

Faalangst

Bij faalangst is een kind bang om te falen. Het woord faalangst zegt het eigenlijk al zelf. De gevolgen kunnen heel vervelend zijn. Zo kan het kind last hebben van buikpijn, hoofdpijn of wil niet meer naar school. Faalangst is een situatiegebonden angst. Dit wil zeggen dat de angst zich alleen voordoet in bepaalde situaties. Dit kan bijvoorbeeld tot uiting komen in het feit dat het kind niet naar school wil als er een spreekbeurt moet worden gegeven of er ontstaat ‘s avonds buikpijn als er de dag erop een proefwerk, muziekoptreden of spannende sportwedstrijd plaats vindt. Soms heeft een kind erg veel last van deze angsten, terwijl het op andere momenten wel goed functioneert. Faalangst is immers een angst die altijd wordt gekoppeld aan een taak.

Er bestaat zowel negatieve als positieve faalangst:

  • Als de spanning zo groot is dat het kind slechter presteert dan hij/zij eigenlijk zou kunnen, spreken we van negatieve faalangst. Het kind heeft het gevoel dat hij/zij moet presteren en is bang dat dit niet zal lukken, waardoor het blokkeert of het liefste wil 'weglopen' van deze angstige situatie. De gevolgen kunnen heel vervelend zijn, zoals het krijgen van een black-out, lichamelijke klachten of het verwerven van negatieve ervaringen. Dit kan uiteindelijk tot een negatief zelfbeeld leiden.

  • Bij positieve faalangst is er sprake van een gezonde spanning bij het kind. De angst is niet zo groot dat je erdoor wordt belemmerd. Integendeel, je wordt net gemotiveerd om beter te presteren. Zo helpt een beetje spanning bij bijvoorbeeld een spreekbeurt/presentatie vaak om scherp/alert te zijn.

Faalangsttraining voor kinderen van 6 tot 18 jaar. 

Voorafgaand aan de opstart van de sessies vindt er een intakegesprek met de ouders plaats. Er wordt met 5 sessies gestart. Aan de hand van psycho-educatie, een gesprek, verhalen, spel en oefeningen werken we samen aan de faalangst. Het kind krijgt hierbij een werkbundel, waarop hij/zij nadien kan terugvallen. 

De training heeft als doel de faalangst te verminderen door kinderen met hun angst te leren omgaan.

In deze training leren kinderen:

  • wat faalangst is en de signalen ervan bij zichzelf herkennen

  • zichzelf ontspannen

  • gevoelens herkennen

  • de relatie tussen gebeurtenis, gedachte, gevoelens en gedrag begrijpen

  • het gevoel tussen negatieve en positieve gedachten begrijpen

  • negatieve gedachten in positieve (helpende) gedachten omzetten

  • oplossingen bedenken

  • ...

Rouw- en verliescounseling

Ieder van ons krijgt vroeg of laat met verlies te maken. Het overlijden van een dierbaar persoon, huisdier, echtscheiding, verlies van gezondheid, verlies/verandering van werksituatie, een miskraam, afscheid van een kinderwens, verlies van een geliefde door dementie, ... .

Een verlies, of dat nu onverwacht komt of voorzien, kan ons diep treffen. Verschillende emoties overspoelen ons. 

Helaas is er in onze samenleving weinig tijd en aandacht voor de mens in een rouwproces. Na een tijdje wordt verwacht dat we 'het leven wel weer kunnen opnemen' en aan het werk kunnen gaan. Een verlies vergeet je echter nooit en het lukt lang niet altijd om het 'normale' leven terug op te nemen. Dit heeft tijd en aandacht nodig. 

Begeleiding en ondersteuning kan hierbij wenselijk zijn. Als gediplomeerd rouw- en verliesconsulent sta ik voor jou klaar om te luisteren, nabij te zijn en inzichten te geven in jouw rouwproces. 

Iedereen rouwt op een eigen, unieke manier. We starten steeds met een intakegesprek, waarna je zelf in frequentie en tempo bepaalt hoe het verdere traject eruit zal zien.