Leren 

Dyslexie . Kinderen met dyslexie hebben meestal problemen met lezen en schrijven. Ze wisselen letters en woorden van plaats. Ze draaien letters om, zo wordt de /d/ vaak verward met de /b/ of /p/. Deze kinderen hebben ook vaak moeite met de koppeling van de klanken met letters. 

Dysorthografie . Is een spellingprobleem, waarbij kinderen moeite hebben om foutloos te schrijven. Het lukt hen niet verschillende spellingsregels aan te leren en eigen te maken. 

Dyscalculie . Hierbij worden opvallende en blijvende moeilijkheden met rekenen vertoond. Zo kunnen er problemen optreden met onder meer splitsingen en tafels die je maar niet onder de knie krijgt, cijfers die niet correct worden gelezen en/of geschreven, steeds opnieuw twijfelen en traag rekenen bij eenvoudige bewerkingen, het maken van talrijke rekenfouten,…

Aan de hand van een arsenaal aan trucjes en therapieprogramma’s leren we om in het dagelijks leven zo weinig mogelijk last van deze leerproblemen te ondervinden. 


Taal

Kinderen leren hun moedertaal allen op hun eigen tempo. Er zijn kinderen waarbij deze ontwikkeling te langzaam of anders verloopt. Men kan dan spreken van een taalachterstand of -stoornis. Een kind begrijpt of spreekt bijvoorbeeld te weinig woorden en/of zinnen in vergelijking met zijn/haar leeftijdsgenootjes. Ook het niet goed kunnen begrijpen van een verhaal of vertellen van een verhaal hoort hierbij. 


Articulatie

Bij articulatiestoornissen worden bepaalde klanken of klankcombinaties niet goed uitgesproken. Je spreekt pas van een articulatiestoornis als een kind afwijkingen vertoont in zijn articulatie in vergelijking met zijn of haar leeftijdgenoten. Een kind van vier jaar mag nog problemen hebben met de /s/, /l/, en /r/. Na deze leeftijd contacteer je beter een logopediste. Ook volwassenen kunnen problemen hebben met de articulatie. Ook het te veel of te weinig door de neus spreken (hypo- of hypernasaliteit) kan wijzen op een spraakprobleem. 


Woordvindingsmoeilijkheden of uitspraakproblemen na een hersenletsel 

Afasie, dysfasie, dysartrie of verbale apraxie zijn taal- en of spraakstoornissen, die ontstaan als gevolg van een hersenletsel (bv. hersenbloeding of trombose). Naast het spreken, kunnen ook andere functies gestoord zijn zoals schrijven en lezen. Het kan dan bv. niet meer mogelijk zijn om de krant te lezen of een boodschappenbriefje te schrijven. 


Afwijkend mondgedrag of therapie in functie van een orthodontische behandeling 

Als de lippen en/of de tong foutief geplaatst worden tijdens het praten of slikken, dan is er sprake van afwijkend mondgedrag. Dit kan ontstaan door langdurig duimzuigen of gebruik van een fopspeen. Hierbij gaat de tandenstand niet goed ontwikkelen, wat een invloed heeft op de uitspraak of slikactiviteit. Daarom is het belangrijk om op een juiste manier te leren articuleren en te slikken alvorens er gestart wordt met het dragen van een beugel. 

Hierbij is een doorverwijzing van een specialist (bv. orthodontist, neuroloog of tandarts) noodzakelijk. Er wordt voor 20 beurten terugbetaling voorzien.


Slikproblemen
 

Dysfagie bij volwassenen ontstaat na een hersenbloeding of bij een spierziekte, waardoor de automatische activiteit van het slikken niet meer evident is. Daarom is het uiterst belangrijk om bij deze problematiek tijdig in te grijpen, het slikken stap voor stap terug correct aan te leren en eventueel dranken in te dikken om te voorkomen dat voedsel of dranken in uw luchtpijp terecht komen met verstikking tot gevolg. 


Stemproblemen
 

Heesheid is een stoornis waarbij de stemkwaliteit is verslechterd door een verkeerd stemgebruik. Heesheid wordt gekenmerkt door het niet goed sluiten van de stembanden. De stem kan helemaal of gedeeltelijk wegvallen. Wanneer dit frequent voorkomt, is een onderzoek door een neus-keel-oorarts aan te raden en wordt er doorverwezen om logopedie te volgen. 

Een goede stembandsluiting wordt ingeoefend door het aanleren van allerlei technieken, zoals een eutone houding, correcte ademhaling, resonantie en een vaste stemgeving, ... 

Ik behandel zowel kinderen als volwassenen met deze problematiek. Van zodra er een complexere diagnose wordt gesteld waarbij een chirurgische ingreep is vereist, verwijs ik jou graag door naar een specialist. 

 

Voor wie?

Kinderen - adolescenten - volwassenen - ouderen

Opleiding

Ik behaalde in juni 2012 mijn diploma Professionele Bachelor in de logopedie, afgestudeerd aan de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende. 

In 2017 volgde ik een Trainingscursus Typ10.
De Typ10-methode werd speciaal ontwikkeld voor kinderen met fijnmotorische problemen en/of leerproblemen. Ook kinderen zonder problemen kunnen perfect deze typcursus volgen. Het is veel leuker en uitdagender dan een traditionele dactyloles, waar tijdsdruk centraal staat. 
In de Typ10 cursus wordt een persoonlijke begeleiding nagestreefd zonder tijdsdruk. Door het werken met kleuren, onthoudversjes, figuren, verhalen, spelletjes en invuloefeningen neemt de motivatie aanzienlijk toe. Deze cursus wordt aangeboden vanaf 9 jaar en is een goede voorbereiding op het leren werken met de computer en/of voorleessoftware. 

Daarnaast geef ik eveneens ouderbegeleiding aan ouders van kinderen met spraak- en taalproblemen. Dit kan zowel individueel als in groep.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van het programma Taalmaatjes om taal niet alleen te stimuleren, maar ook uit te breiden. 
In deze vijfdelige cursus van telkens één uur leer je om als ‘maatje’ van je kind het taalaanbod in alledaagse thuissituaties rijker en bewuster aan te bieden. De adviezen worden op maat van de kleuter aangepast, zodat je er onmiddellijk mee aan de slag kan.